ایران زمینه صادرات تولیدات نفتی غیر دلاری را دارد
نوشته شده توسط : gogos

' تی یری كوویل ' روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا پاریس افزود: نظر به اینكه بخش اعظمی از تولیدات نفتی ایران به كشورهای غیراروپایی و غربی صادر می شود و در حالی كه این كشورها نیز تحریم هایی روزافزونی را برای بخش های نفتی و بانكی آن اعمال كرده و محدودیت هایی را در این زمینه ایجاد می كنند، منطقی است كه ایران راهكار مناسب و راحتی را برای فروش و دستیابی به درآمد حاصله از محل صادرات نفت خام تولیدی خود به دیگر كشورها اختیار كند.

وی با بیان اینكه در شرایط عادی و قبل از تحریم ها تنها حدود 20 درصد از نفت خام تولیدی ایران به برخی از كشورهای اروپایی صادر می شد، افزود: یافتن جایگزین برای صادرات این میزان نفت خام تولیدی و دستیابی به درآمد مطمئن حاصل از آن، نظر به وجود شماری از كشورهای نوظهور و درحال پیشرفت جهان كه در مسیر پیشرفت روزافزون قرار گرفته و به نفت خام تولیدی كشورها از جمله ایران نیازمند هستند، برای این كشور سخت نخواهد بود.

اقتصاددان فرانسوی با بیان اینكه در شرایط حاضر بیشترین حجم تجاری جمهوری اسلامی با كشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین صورت می گیرد و این كشور بخش اعظمی از نیازهای نفتی خود را از طریق ایران تامین می كند، جایگزینی ' یوآن ' واحد پول این كشور به جای دلار آمریكا در این مقطع، می تواند به حل مشكلات مالی موجود كمك كرده و مبادلات میان دو كشور را تسهیل كند.

وی قطع صادرات نفت ایران به كشورهای انگلیس و فرانسه را یاد آور شد و گفت: از زمان اعلام این خبر از سوی مسوولان جمهوری اسلامی و همچنین به دلیل كاهش قیمت یورو در برابر دلار آمریكا قیمت مواد سوختی بدون وقفه ظرف چهار هفته اخیر در سطح جایگاههای عرضه بنزین و گازوئیل كشورهای اروپایی و فرانسه همواره روند افزایشی را طی كرده است.

صاحب نظر در مسایل اقتصادی منطقه و بویژه ایران افزود: به اعتقاد وی منطقه خلیج فارس دیگر ظرفیت هیچ تنشی را نداشته و در صورت بروز هرگونه تنش و درگیری منطقه ای، بازارهای جهانی كه به شدت به نفت تولیدی كشورهای منطقه نیازمند است، با مشكلات جدی روبرو شده و قیمت این طلای سیاه به طرز باور نكردنی در سطح بازارهای بین المللی افزایش خواهد داشت.

كوویل، تهدیدات، ارعاب و تحریم ها را برای حل مسایل ایران راهكار مناسبی ندانست و افزود: تجربه نشان داده است كه گفتگوها و مذاكرات بهترین راهكار ممكن برای حل و فصل اختلاف نظرهای موجود میان كشورهای غربی و ایران در زمینه مسایل هسته ای است.

وی تاكید كرد: بویژه این در شرایطی است كه مسوولان ایرانی برای انجام مذاكرات همه جانبه اعلام آمادگی كرده و بسترهای لازم را نیز برای این كار فراهم كرده اند.

استاد دانشگاه اقتصاد ' نگوسیا ' پاریس با تاكید براینكه مذاكرات بهترین و تنها راهكار منطقی و عقلانی ممكن در موضوع ایران است، خاطرنشان ساخت: ضروری است برای اینكه مذاكرات به نتیجه ملموس و قابل قبولی نایل شود، طرفین به تغییر راهبرد خود در مذاكرات دست زده و شیوه ارتباط و گفتگوی مداوم و مستمر را در پیش گیرند.

كوویل از جمله كارشناسان و اقتصاددانان غربی است كه سالیان زیادی به مطالعه و تحقیق پیرامون اقتصاد ایران پرداخته است و معمولا از وی نیز در نشست ها و كمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپایی از جمله در بروكسل دعوت بعمل می آید.

از وی مقالات زیادی پیرامون اقتصاد ایران و كشورهای منطقه به چاپ و نشر رسیده است.

اروپام/1495**1514





:: برچسب‌ها: کودک , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: